New curriculum - 2024
Class Eight
বিষয় : ইংরেজি
Competency -5টি
Total PI - 18 টি
Competency - 1 : PI - 4
Ability to paraphrase and summarize a conversation text.
(একটি Conversation পাঠ্যকে প্যারাফ্রেজ এবং সারাংশ/সারমর্ম লিখার সক্ষমতা৷)
Competency - 2 : PI - 3
Ability to identify and use cohesive devices in oral/ written text.
(কোনো একটি টেক্স থেকে লিখিত বা মৌখিকভাবে সমন্বিত ডিভাইসগুলো সনাক্ত এবং ব্যবহার করার সক্ষমতা।)
Competency - 3 : PI - 3
ability to explore basic features in different genre of texts.
(পাঠ্যের বিভিন্ন ধরণের মৌলিক বৈশিষ্ট্যগুলি অন্বেষণ করার সক্ষমতা।)
Competency - 4 : PI - 2
Ability to recognise linguistic norms in relation to power relation and hierarchy in a particular cultural context.
(একটি নির্দিষ্ট সাংস্কৃতিক প্রেক্ষাপটের শক্তির সম্পর্ক এবং শ্রেণিবিন্যাস সম্পর্কিত ভাষাগত নিয়মগুলি সনাক্ত করার ক্ষমতা।)
Competency - 5 : PI - 6
Ability to appreciate the use of stylistics and ornamentation (imagery, smile, metaphor etc) in a literary text.
(একটি সাহিত্য পাঠে স্টাইলিস্টিক এবং অলঙ্করণ (চিত্র, উপমা, রূপক ইত্যাদি) ব্যবহারের প্রশংসা করার ক্ষমতা৷)
Class Nine
বিষয় : ইংরেজি
Competency - 5টি
PI - 21টি
Competency - 1 : PI - 4
Ability to distinguish between facts and opinion in a given text.
(একটি প্রদত্ত পাঠে তথ্য এবং মতামতের মধ্যে পার্থক্য করার সক্ষমতা।)
Competency - 2 : PI - 4
(Ability to device tonality to maintain clarity of expression.
অভিব্যক্তির স্বচ্ছতা বজায় রাখতে ডিভাইস টোনালিটির সক্ষমতা।)
Competency - 3 : PI - 4
Ability to identify structures and organisations of different genres.
(একটি টেক্সট থেকে বিভিন্ন ধরনের Structure এবং Organisation সনাক্ত করার ক্ষমতা।)
Competency - 4 : PI - 3
Ability to critically analyze and evaluate linguistic norms in acodence with power relations in a particular cultural context.
(একটি নির্দিষ্ট সাংস্কৃতিক প্রেক্ষাপটের Power সম্পর্কের সাথে সামঞ্জস্য রেখে ভাষাগত নিয়মগুলি সমালোচনামূলকভাবে বিশ্লেষণ এবং মূল্যায়ন করার ক্ষমতা।)
Competency - 5 : PI - 6
Ability to appreciate aesthetic in English literary text and internalize aesthetic value in one's own articulations.
No comments:
Post a Comment