দ্বিতীয় দিন
৮ম শ্রেণি
বিষয় : ইংরেজি,২০২৪
Competency -5টি
Competency-1:
Ability to paraphrase and summarize a conversation text.
(একটি Conversation পাঠ্যকে প্যারাফ্রেজ এবং সারাংশ/সারমর্ম লিখার সক্ষমতা৷)
Competency-2
Ability to identify and use cohesive devices in oral/ written text.
(কোনো একটি টেক্স থেকে লিখিত বা মৌখিকভাবে সমন্বিত ডিভাইসগুলো সনাক্ত এবং ব্যবহার করার সক্ষমতা।)
Competency-3:
ability to explore basic features in different genre of texts.
(পাঠ্যের বিভিন্ন ধরণের মৌলিক বৈশিষ্ট্যগুলি অন্বেষণ করার সক্ষমতা।)
Competency-4:
Ability to recognise linguistic norms in relation to power relation and hierarchy in a particular cultural context.
(একটি নির্দিষ্ট সাংস্কৃতিক প্রেক্ষাপটের শক্তির সম্পর্ক এবং শ্রেণিবিন্যাস সম্পর্কিত ভাষাগত নিয়মগুলি সনাক্ত করার ক্ষমতা।)
Competency-5:
Ability to appreciate the use of stylistics and ornamentation (imagery, smile, metaphor etc) in a literary text.
(একটি সাহিত্য পাঠে স্টাইলিস্টিক এবং অলঙ্করণ (চিত্র, উপমা, রূপক ইত্যাদি) ব্যবহারের প্রশংসা করার ক্ষমতা৷)
৯ম শ্রেণি
বিষয় : ইংরেজি,২০২৪
Competency -5টি
Competency-1:
Ability to distinguish between facts and opinion in a given text.
(একটি প্রদত্ত পাঠে তথ্য এবং মতামতের মধ্যে পার্থক্য করার সক্ষমতা।)
Competency-2:
(Ability to device tonality to maintain clarity of expression.
অভিব্যক্তির স্বচ্ছতা বজায় রাখতে ডিভাইস টোনালিটির সক্ষমতা।)
Competency-3:
Ability to identify structures and organisations of different genres.
(একটি টেক্সট থেকে বিভিন্ন ধরনের Structure এবং Organisation সনাক্ত করার ক্ষমতা।)
Competency-4:
Ability to critically analyze and evaluate linguistic norms in acodence with power relations in a particular cultural context.
(একটি নির্দিষ্ট সাংস্কৃতিক প্রেক্ষাপটের Power সম্পর্কের সাথে সামঞ্জস্য রেখে ভাষাগত নিয়মগুলি সমালোচনামূলকভাবে বিশ্লেষণ এবং মূল্যায়ন করার ক্ষমতা।)
Competency-5:
Ability to appreciate aesthetic in English literary text and internalize aesthetic value in one's own articulations.
(ইংরেজি সাহিত্যের পাঠে নান্দনিকতার প্রশংসা করার এবং নিজের বক্তব্যে নান্দনিক মানকে স্পষ্ট করার ক্ষমতা।)
Collected
No comments:
Post a Comment